Inginerii producătorului german de anvelope Continental explică de ce este atât de important designul benzii de rulare a pneurilor și cum alegi anvelopele cele mai potrivite pentru tine, pe baza acestui criteriu.

Compania a aniversat recent 120 de ani de la momentul în care a lansat primul pneu cu design special al benzii de rulare, la nivel mondial. Cu această ocazie, a oferit și câteva informații interesante referitoare la funcțiile și eficiența diferitelor modele de benzi de rulare ale pneurilor din propriul portofoliu.

Siguranță și aderență îmbunătățite, indiferent de drum

Continental a lansat în urmă cu 120 de ani un design simplu al benzii de rulare, constând într-o serie de șanțuri dispuse pe lungimea anvelopelor, paralel cu umărul acestora. De la acest model de pionierat, lucrurile au evoluat însă foarte mult. În prezent, designul este realizat digital și testat în mediu virtual și pe circuit, astfel încât tu să te bucuri de aderență și siguranță îmbunătățite pentru pneurile tale, dar și de un risc cât mai scăzut de acvaplanare.

Ce trebuie să știi este faptul că atât consumul de combustibil sau de electricitate al mașinii tale, cât și frânarea sau rezistența la uzură a pneurilor depind în mare parte de specificul designului benzilor de rulare.

“În urmă cu peste 120 de ani am lansat prima bandă de rulare pentru anvelope din lume, cu un design special, constând în șanțuri paralele realizate manual în fabrică. De atunci, lucrurile au evoluat puternic, iar Continental a revoluționat mobilitatea la nivel global. Anvelopele din portofoliul nostru au fost capabile să ofere din ce în ce mai multă aderență, siguranță și manevrabilitate pe viraje, pe măsură ce modelele de design al benzii de rulare au evoluat”, potrivit lui Felix Hübner, director al departamentului de design al Continental.

Inovații extra în designul benzii de rulare

După ce au pornit pe acest drum, inginerii Continental au venit și cu alte inovații privind designul benzilor de rulare ale anvelopelor. Ei au reușit să le facă mai sigure, inclusiv pentru condusul pe suprafețe umede sau pe drumuri cu noroi ori zăpadă.

Tot specialiștii Continental au lansat primele benzi de rulare cu design longitudinal, dar și primele benzi cu design în V direcțional. În prezent, aceștia folosesc modele AI pentru a veni cu propuneri noi și pentru a le testa pe cele existente în portofoliul propriu.

Printre anvelopele din portofoliul actual al Continental cu cele mai performante modele ale benzii de rulare se numără PremiumContact, EcoContact, WinterContact, dar și pneuri de înaltă performanță precum Continental SportContact 7.

“Designul benzii de rulare a anvelopelor nu reprezintă doar un element distinctiv, ci joacă un rol important și în ceea ce privește performanța autovehiculului tău. Din momentul în care anvelopele nu au mai avut o suprafață complet netedă, așa cum se întâmpla în urmă cu 120 de ani, ele au reușit să asigure semnificativ mai multă aderență și siguranță în timpul condusului, inclusiv pe suprafețe umede, murdare sau acoperite cu zăpadă,” potrivit lui Felix Hübner.

Rol major în ceea ce privește siguranța

În prezent, inginerii Continental realizează diferite tipuri de design al benzii de rulare, în funcție de specificul anvelopelor. Pneurile reprezintă punctul de contact al mașinii tale cu suprafața drumului, astfel că ele sunt cruciale pentru siguranța în timpul condusului. Atunci când ești la volan, suprafața de contact a anvelopei cu drumul transferă forțele care apar în timpul frânării, accelerării și manevrării mașinii pe viraje.

Pe drumuri umede sau acoperite cu zăpadă, un design eficient al benzii de rulare este capabil să absoarbă și să elimine rapid apa sau zăpada, asigurând un contact optim cu suprafața pe care mașina ta rulează. Designul eficient al benzii de rulare a anvelopelor joacă un rol crucial în prevenirea acvaplanării.

Tracțiunea, zgomotul la rulare, frânarea, rezistența la uzură și modul în care se uzează anvelopele depind și ele în mod crucial de designul benzii de rulare.

Design adaptat, în funcție de tipul de anvelopă

În prezent, designul benzilor de rulare ale anvelopelor este special creat pentru diferite tipuri de pneuri și pentru utilizări specifice ale acestora. Spre exemplu, dacă avem în vedere anvelopele ultra-high-performance (UHP) sau pneurile pentru circuit, acestea prezintă benzi de rulare special create pentru siguranță și manevrabilitate la viteze mari. Anvelopele de vară au un design diferit al benzii de rulare, comparativ cu anvelopele de iarnă sau cu pneurile all season. Mai mult, există pneuri special create pentru off-road sau pentru a conduce pe drumuri acoperite complet cu gheață.

Cauciucurile de iarnă, spre exemplu, au un design al benzii de rulare format din numeroase blocuri și care prezinta semnificativ mai multe caneluri de diferite dimensiuni, spre deosebire de anvelopele de vară. Acest design special le permite să aibă o aderență crescută inclusiv pe suprafețe acoperite cu zăpadă și să elimine mai eficient apa și zăpada topită la contactul cu drumul.

Tipuri de benzi de rulare:

Bandă de rulare simetrică

Cel mai des întâlnit design al benzii de rulare este cel simetric. Acest lucru înseamnă că poți monta anvelopele în orice direcție. Designul simetric este avantajos în special pentru utilizare urbană intensă a mașinii sau pentru cazuri în care este nevoie să schimbi anvelopele mai frecvent.

Bandă de rulare direcțională

Acest design al benzii de rulare indică prezența unor caneluri laterale pe ambele părți ale anvelopei. Aceste caneluri formează același unghi și aceeași direcție. Pe scurt, designul permite o singură direcție de rotație a roții, oferindu-ți un grad ridicat de protecție împotriva acvaplanării, dar și manevrabilitate sporită pe zăpadă și pe suprafețe acoperite cu apă și zăpadă topită. În plus, un alt avantaj al acestui tip de bandă de rulare constă în stabilitatea sa sporită la viteze mari.

De aceea, anvelopele cu un astfel de design al benzii de rulare sunt o alegere bună pentru tine dacă îți place să conduci sportiv, dar și dacă ai nevoie să te deplasezi pe suprafețe acoperite cu zăpadă sau gheață.

Bandă de rulare asimetrică

Spre deosebire de cele direcționale, benzile de rulare asimetrice au un design format de obicei din caneluri late pe partea interioară a anvelopei, ce permit evacuarea rapidă a apei, și caneluri mai înguste pe partea exterioară, ce oferă aderență și stabilitate sporite pe viraje. Anvelopele cu design asimetric al benzii de rulare se remarcă prin manevrabilitatea sporită pe viraje, dar și prin stabilitate în curbe și aderență îmbunătățită, inclusiv pe suprafețe umede, fiind potrivite în special dacă îți place să conduci sportiv, mai ales în anotimpul cald.

Componente importante care formează designul benzilor de rulare:

  • Blocuri (blocks): reprezintă părțile de cauciuc care intră în contact direct cu suprafața de rulare. Blocurile asigură tracțiune și aderență, fiind cruciale pentru accelerare, frânare și manevrabilitatea pe viraje.
  • Șanțuri (grooves): acestea sunt spațiile de dimensiuni mai mari dintre blocurile de cauciuc de la nivelul benzii de rulare. Ele preiau apa de pe suprafața drumului și o elimină rapid, îmbunătățind aderența și reducând semnificativ riscul de acvaplanare.
  • Șiruri de blocuri (ribs): reprezintă blocurile de cauciuc aranjate în linie la nivelul benzii de rulare. Ele asigură stabilitate și îmbunătățesc semnificativ direcția.
  • Caneluri (sipes): se referă la acele șanțuri fine de pe suprafața blocurilor. Ele îmbunătățesc semnificativ flexibilitatea și aderența blocurilor, în special pe suprafețe umede și alunecoase.

Producătorii de anvelope îmbină aceste 4 elemente într-un design patentat al benzii de rulare ce asigură proprietăți diferite. Spre exemplu, fiecare combinație specifică este patentată de inginerii Continental, producătorul având în prezent peste 1.700 de design-uri patentate pentru benzi de rulare.

Sursa foto: Continental.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *