✔️ Siguranță sporită în timpul condusului

✔️ Monitorizare eficientă a stării anvelopelor

✔️ Inovație digitală: Anvelope conectate la sistemul de navigație al mașinii

Tot mai mulți producători de pneuri își echipează anvelopele cu cipuri de identificare prin radiofrecvență (RFID). Ce avantaje prezintă cipurile RFID și cum îți pot ele îmbunătăți siguranța în timp ce conduci? Ce tendințe și inovații există în domeniu și cum evoluează această tehnologie în cazul anvelopelor? Îți răspundem la toate întrebările în cele ce urmează.

Ce este un cip RFID?

Cipurile RFID utilizează unde radio pentru identificarea și urmărirea anumitor obiecte, dar și pentru a transmite informații importante. Cardul tău bancar contactless este echipat cu un astfel de cip, însă tehnologia evoluează rapid cu beneficii importante și pentru conducătorii auto și producătorii de anvelope.

Ce avantaje importante prezintă cipurile RFID integrate în pneuri?

  • Pot transmite informații utile către sistemul de navigație al mașinii tale: presiunea la roți, temperatura pneurilor sau greutatea maximă suportată de anvelopă
  • Cresc siguranța în trafic
  • Te ajută să monitorizezi mai eficient starea anvelopelor
  • Sunt foarte rezistente, indiferent de condițiile de drum sau de modelul de pneu
  • Reduc riscul de furt al anvelopelor
  • Vin la pachet cu un potențial important de inovare: pentru șoferi, pentru operațiunile din service-uri și pentru o monitorizare mai bună a flotelor auto
  • Aduc beneficii operaționale pentru producătorii de anvelope și producătorii de mașini și reduc costurile

Anvelopele moderne integrează numeroase tehnologii de înaltă performanță. Pe lângă dispozitivele care transmit diferite informații de bază, cum ar fi senzorii care măsoară presiunea la roți, cipurile RFID pot îmbunătăți semnificativ experiența conducătorilor auto pe șosea și au beneficii importante în ceea ce privește siguranța.

În prezent, sunt foarte utilizate în cazul anvelopelor destinate autovehiculelor de dimensiuni mari (autocamioane, utilaje industriale, camionete, autovehicule pentru uz comercial), însă devin tot mai populare și în cazul anvelopelor pentru autoturisme.

Michelin: Manevrare mai eficientă și siguranță îmbunătățită

Potrivit inginerilor Michelin, unul dintre principalele avantaje ale cipurilor RFID constă în faptul că ele permit o manevrare mult mai eficientă a anvelopelor pe liniile de producție din fabricile auto, dar și în service-uri de top, ceea ce reduce semnificativ costurile.

99% dintre anvelopele Michelin produse pentru vehicule comerciale de dimensiuni mari sunt echipate cu tehnologia RFID, cipurile fiind realizate într-o fabrică din Germania și acoperite cu un strat special ce le face mai robuste.

Cererea pentru anvelope cu cipuri RFID este din ce în ce mai mare la nivel european, potrivit Michelin.

Bridgestone: Integrare complexă la nivelul anvelopelor

Și numeroase modele de anvelope Bridgestone vin la pachet cu cipuri RFID: peste 90% dintre pneurile de 22,5 inch pentru camioane ale producătorului. Compania japoneză intenționează să extindă utilizarea cipurilor RFID și în cazul anvelopelor de 17,5 inch și 19,5 inch în acest an. 

Potrivit inginerilor Bridgestone, în cazul anvelopelor mai ușoare și mai flexibile, există numeroase provocări în ceea ce privește integrarea de cipuri RFID. Compania însă a reușit să le depășească, alegând să integreze cipurile într-o zonă specială din partea laterală a anvelopelor.

Continental: Logistică îmbunătățită și reciclare eficientă

Potrivit inginerilor de la Continental, utilizarea cipurilor RFID vine la pachet cu numeroase avantaje, atât pentru șoferi, cât și pentru producătorii de anvelope și producătorii de mașini. Cipurile RFID asigură o eficiență îmbunătățită a operațiunilor de producție a anvelopelor, ceea ce poate reduce costurile. În plus, ele pot îmbunătăți semnificativ procesul de reciclare a pneurilor, mai ales atunci când vine vorba despre procesul de reșapare.

Goodyear: Cerere în creștere pentru cipuri RFID din partea producătorilor auto

Potrivit producătorului american Goodyear, cipurile RFID reprezintă o dotare standard în Europa pentru modelele sale de anvelope special create pentru camioane. 

“Am observat o cerere în creștere pentru cipuri RFID din partea producătorilor auto. Iar anumiți producători de autocamioane au anunțat că tehnologia RFID va deveni obligatorie pentru anvelope în viitorul apropiat, așa că ne așteptăm că cererea să crească în continuare,” au declarat reprezentanții fabricii Goodyear din Hanau, Germania.

Iată care sunt principalele avantaje ale tehnologiei RFID din punctul de vedere al inginerilor Goodyear:

  • Cipurile RFID permit o trasabilitate eficientă a anvelopelor
  • Reduc costurile de logistică
  • Sunt foarte robuste
  • Nu au nevoie de o baterie pentru a funcționa
  • Sunt integrate adânc în corpul anvelopei, așa că nu pot fi desprinse
  • Cipurile RFID nu sunt afectate de reșapare și pot suporta acest proces chiar de mai multe ori

Pirelli: Vrem să transformăm anvelopele într-o componentă digitalizată a mașinii

Inginerii de la Pirelli intenționează să ducă tehnologia RFID la un nivel complet nou. Ei au anunțat că își doresc să transforme anvelopele într-o componentă digitalizată a mașinilor și că vor utiliza cipurile RFID pentru a transmite informații importante către șoferi care să contribuie la siguranța acestora în trafic.

Compania a lansat în 2023 The Cyber Tyre System, o tehnologie pe bază de cipuri RFID care transmite informații precum modelul anvelopei, tipul acesteia, greutatea maximă suportată de pneu sau indicele de viteză. 

“Tehnologia Cyber Tyre System reprezintă deja o dotare de bază pentru modelul hibrid McLaren Artura încă de anul trecut, iar Pirelli dorește să o extindă și la alte modele în acest an și să îi dezvolte funcționalitățile,” potrivit lui Corrado Rocca, directorul departamentului Cyber Research & Development al Pirelli.

Cum funcționează Cyber Tyre System de la Pirelli?

Un cip RFID integrat în corpul anvelopei transmite date precum modelul pneului, indicele de încărcare, indicele de viteză, dar și informații privind temperatura cauciucurilor, presiunea la roți și chiar forțele de tracțiune sau nivelul de aderentă.

Toate aceste date utile sunt transmise către calculatorul mașinii, dar și către consola de navigație, astfel încât șoferii să aibă acces ușor la ele. Sistemul este dezvoltat în continuare, iar beneficiile sale vor fi tot mai mari în ceea ce privește siguranța în trafic și performanta mașinii.

“Pe măsură ce componentele autovehiculelor devin tot mai conectate și mai digitalizate, estimăm că în viitorul apropiat mașina ta va putea transmite către alte mașini eventualele pericole existente la nivelul carosabilului prin simpla utilizare a cipurilor RFID de la nivelul anvelopelor,” potrivit reprezentanților Pirelli.

Inginerii companiei au anunțat că lucrează în prezent la un cip special, integrat în corpul anvelopelor.

Acesta va fi capabil să evalueze în viitorul apropiat elemente importante de siguranță precum:

  • Gradul de uzură a anvelopelor
  • Gradul de aderență
  • Riscul de acvaplanare

Sună interesant, nu? Iar toate aceste informații vor fi transmise în timp real către șoferi.

Cercetările Pirelli în acest sens au fost lansate în 2019, când un senzor și un cip RFID integrat în anvelopele Pirelli a fost utilizat pentru a detecta eficient acvaplanarea și a transmite informațiile către alte autovehicule prin rețeaua 5G.

Tehnologiile integrate în anvelope evoluează rapid și au utilizări din ce în ce mai inovatoare, totul pentru ca tu să conduci în siguranță, iar mașina ta să atingă performanța maximă.

Sursa foto: Continental.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *