Ești un șofer experimentat sau ai început recent să conduci? E important să înțelegi modul în care trebuie să citești informațiile de pe anvelope, pentru a te asigura că totul e în ordine și că ai ales cel mai potrivit model de pneuri pentru mașina ta.

Anvelopele reprezintă singurul punct de contact între autovehiculul pe care îl conduci și suprafața de drum. De aceea, alegerea corectă a lor și menținerea pneurilor în stare perfectă de funcționare influențează semnificativ siguranța ta la volan, dar și aderența, manevrabilitatea și consumul autovehiculului pe care îl conduci. 

Rămâi alături de noi și vei descoperi în acest articol cum să citești corect dimensiunile anvelopelor tale, tipul pneurilor, sarcina și viteza maximă suportate și ce înseamnă diferitele marcaje de pe suprafața cauciucurilor!

Ce înseamnă marcajele de pe suprafața laterală a anvelopelor?

Numerele și simbolurile pe care le observi pe flancul pneurilor de la mașina ta îți vor oferi informații importante cu privire la dimensiunile, utilizarea anvelopelor, dar și referitoare la momentul în care este bine să le înlocuiești.

Cum citești corect dimensiunile anvelopei?

Dimensiunea pneurilor tale este definită de mai multe cifre și litere care indică utilizarea recomandată pentru anvelope, spre exemplu: P195/60R15.

Literele incluse în marcajul de mai sus pot fi:

  • P, în cazul autoturismelor
  • LT, în cazul camioanelor ușoare
  • C, pentru anvelopele utilitare de uz comercial
  • XL, HL sau ranforsat, pentru anvelope cu capacitate de sarcină mai mare decât în mod normal pentru dimensiunea lor
  • T (anvelopa temporara), în cazul roții de rezervă.

Cum se citește lățimea benzii de rulare și raportul de aspect?

Am discutat până acum despre literele prezente în marcajul care indică dimensiunea anvelopelor. Acum a venit momentul să vorbim și despre cifre.

Să luăm exemplul pe care l-am dat mai devreme – P195/60R15:

  • 195 se referă la lățimea benzii de rulare a anvelopei măsurată în milimetri, de la flancul dinspre interior (partea laterală a anvelopei), la flancul dinspre exterior
  • 60 reprezintă procentul pe care îl reprezintă flancul anvelopei în lățimea benzii de rulare în milimetri: 60% din 195 mm în cazul de față
  • R15 se referă la construcția anvelopei: este vorba despre o anvelopă cu o structură internă de tip radial (R), cu un diametru interior de 15 inch

Ce înseamnă DOT?

Codul DOT al anvelopelor reprezintă un număr unic de identificare ce este imprimat pe suprafața laterală a acestora. DOT este prescurtarea de la “Department of Transportation” și a fost pentru prima dată introdus în 1971 în Statele Unite, ca o modalitate de a identifica și urmări anvelopele.

Actualul format al codului DOT a fost introdus însă în anul 2000 și are următoarea structură:

DOT: XXXX – PPPP – WWYY

DOT – Department of Transportation

XXXX – reprezintă codul de identificare a țării de proveniență a anvelopei și a producătorului

PPPP – codul intern al producătorului de anvelope

WWYY – data fabricației, mai exact WW reprezintă numărul săptămânii din anul de fabricație, indicat prin două cifre, iar YY reprezintă anul de fabricație, indicat tot prin două cifre.

Spre exemplu, dacă avem ultimele patru cifre din DOT … 4714, atunci înseamnă că anvelopa respectivă a fost fabricată în săptămâna 47 din anul 2014.

Ce înseamnă M+S sau simbolul de munte cu fulg de nea?

Marcajul M+S sau M&S pe flancul anvelopei apare pe anvelopele de iarnă sau pe unele anvelope all season. Cele două litere înseamnă “Mud” (noroi) și “Snow” (zăpadă) și arată faptul că respectivul pneu poate fi folosit în condiții de iarnă, inclusiv pe zăpadă, potrivit producătorului.

Prezența marcajului M+S este obligatorie pe anvelopele de iarnă, însă există anumite țări care nu au omologat acest simbol pentru pneurile indicate iarna. În aceste state se folosește în schimb simbolul “Munte cu fulg de nea”. Este vorba despre un munte cu trei piscuri care are în interior un fulg de nea.

Acest simbol este un marcaj adăugat facultativ de producător și nu este omologat prin lege în România, însă indică faptul că anvelopa respectivă poate fi utilizată pe timp de iarnă.

Ce sunt indicii de viteză și de sarcină ai anvelopelor?

Tot pe flancul anvelopelor vei găsi marcaje referitoare la indicii de viteză și de sarcină ai acestora. De obicei, aceste marcaje se regăsesc imediat după cele referitoare la dimensiunile anvelopelor.

Spre exemplu: 205/55 R17 91V, unde 91 reprezintă indicele de sarcină al anvelopei, iar V indicele de viteză.

Indicele de viteză:

Arată viteza maximă la care o anumită anvelopă poate duce sarcina indicată de indicele de sarcină, mai exact până la ce viteză maximă ar trebui să rulezi astfel încât mașina ta, care are o anumită greutate, să funcționeze în condiții de siguranță.

Iată care este viteza maximă permisă, în funcție de indicele de viteză:

Indice – Viteza maximă

  • J – 100 km/h
  • K – 110 km/h
  • L – 120 km/h
  • M – 130 km/h
  • N – 140 km/h
  • P – 150 km/h
  • Q – 160 km/h
  • R – 170 km/h
  • S – 180 km/h
  • T – 190 km/h
  • H – 210 km/h
  • V – 240 km/h
  • W – 270 km/h
  • Y – 300 km/h
  • ZR – 240+ km/h

Indicele de sarcină:

Acesta indică greutatea maxima pe care o poate suporta o anumită anvelopa, la viteza maximă menționată de indicele de viteză.

Indicele de sarcină poate varia între 60 și 165 și este aferent unei sarcini între 250 de kilograme pe fiecare anvelopă și 5150 de kilograme. După ce ai descoperit indicele de sarcină al anvelopei tale, poți descoperi sarcina maximă suportată de o singură anvelopă consultând un tabel cum este cel de la Hankook.

Ce semnifică marcajul XL?

Tot în apropierea marcajului cu dimensiunile anvelopei, în cazul anumitor pneuri poți observa abrevierea XL. Aceasta este abrevierea de la “Extra Load” (sarcină suplimentară) și se referă la faptul că anvelopa respectivă poate suporta sarcini mai mari comparativ cu pneurile standard de aceeași dimensiune. Astfel de anvelope sunt de obicei folosite în cazul autovehiculelor cu o greutate mai mare, cum ar fi SUV-urile.

Alte marcaje ce pot fi prezente:

RF (Ranforsat)

Acesta este un marcaj adăugat lângă marcajul dimensiunii anvelopei tale și semnfică faptul că aceasta are o capacitate mai mare de a transporta sarcini, comparativ cu o anvelopă standard. Astfel de anvelope se folosesc în general la camioane ușoare sau camionete, însă sunt indicate și pentru unele SUV-uri sau rulote.

RFT (RunFlat System)

Se referă la anvelope concepute pe baza tehnologiei RunFlat, ce îi permite autovehiculului să continue să rămână în mișcare, chiar și în cazul unei pene, fără a compromite siguranța.

RR (Rolling Resistance)

Are în vedere rezistența la rulare, o forță ce acționează în sens invers direcției de deplasare a anvelopei și influențează atât consumul de combustibil, cât și durata de viață a pneurilor.

TL (Tubeless)

Este un marcaj care indică un tip de anvelopă fără aer.

OE (Original Equipment)

Se referă la modelul de anvelope montate pe un autovehicul din fabrică, în momentul producției. Anvelopele OE sunt recomandate de producătorul auto pentru a fi utilizate în cazul unui anumit model de mașină.

Sursa foto: Michelin.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *