Înainte de a porni la drum, este indicat să îți verifici cu atenție roțile, pentru a te asigura că totul este în ordine și că vei conduce în siguranță. Poți face acest lucru în doar câteva minute, dacă urmezi anumiți pași simpli pe care îi vei descoperi în acest articol.

De ce e indicat să îți verifici rotile periodic și înainte de a porni la un drum lung?

  • Vei avea o călătorie mai sigură, atât tu, cât și ceilalți pasageri din mașină
  • Vei maximiza durata de viață a anvelopelor
  • Reduci consumul de combustibil și prelungești durata de viață a bateriei între încărcări, în cazul în care ai o mașină electrică (EV)

Cât de des ar trebui să îți verifici roțile?

Este indicat să verifici cauciucurile și presiunea roților cel puțin o dată pe lună și de fiecare dată când pornești la un drum lung. 

Iată care sunt cele câteva verificări simple pe care ar trebui să le faci pentru a te asigura că îți conduci mașina în siguranță: 

1. Verifică presiunea roților

Este indicat să începi prin a verifica presiunea recomandată la roți, în cazul modelului tău de autovehicul. Chiar dacă mașina ta este echipată cu senzori de presiune la roți, este important să faci acest lucru pentru a te asigura că totul este în ordine. Motivul? O anvelopă umflată la o presiune corectă, indicată de producător, este mult mai sigură, mai economică și va avea o durata de viață mult extinsă.

Poți găsi informații despre presiunea recomandată la roți în manualul mașinii tale sau, mai simplu, pe sticker-ul cu informații tehnice situat pe rama ușii de la sofer sau în interiorul capacului de la rezervor.

Presiunea – măsurată în cazul unor anvelope reci

Presiunea recomandată la roți trebuie măsurată în cazul unor anvelope reci, care nu au fost încălzite după un condus mai lung sau de temperatura ridicată. Vei ști sigur că măsori presiunea corect, dacă faci acest lucru după ce autovehiculul tău a fost parcat pe parcursul nopții sau nu a fost mișcat timp de câteva ore.

Dacă nu ai acasă un manometru pentru măsurarea presiunii pneurilor, poți găsi unul în stațiile de presiune din benzinării. Îți indicăm să îți cumperi totuși un astfel de dispozitiv pentru uzul propriu, din magazinele specializate în piese auto. În acest fel, îl poți folosi oricând dorești, fără a fi nevoie să te deplasezi cu mașina la o benzinărie.

Cum măsori corect presiunea la roți?

Plasează duza din capătul furtunului manometrului în valva de la fiecare roată. Vei auzi cum iese puțin aer, însă acest lucru este normal. Odată montată duza corect, ecranul manometrului îți va indica presiunea de la nivelul roții.

Extra-sfat: 

Ar trebui să verifici presiunea la toate cele patru roți, însă ai grijă să nu uiți de roata de rezervă. Cei mai mulți șoferi verifică doar cele patru roți ale mașinii, fără să se asigure că au o roată de rezervă cu o presiune optimă, care să poată fi folosită oricând e nevoie.

Ce se întâmplă dacă roțile tale au o presiune prea ridicată sau prea scăzută?

Când roțile tale sunt umflate prea puțin:

  • Există riscul să se uzeze rapid și excesiv
  • Pot crește consumul de combustibil al mașinii tale din cauza unei rezistențe mai mari la rulare

Când sunt umflate prea mult: 

  • Se uzează mult mai repede
  • Pot fi inconfortabile în timpul condusului
  • Există riscul unor daune neprevăzute (pene, deformări, rupturi sau chiar explozii la nivelul anvelopei)

2. Verifică uzura benzii de rulare a anvelopei

O anvelopă suficient de nouă, care nu este uzată, înseamnă o aderență mult mai bună la suprafața de rulare și un condus în siguranță.

În această etapă, trebuie să te asiguri ca îndeplinești cerințele legale în domeniu. Care sunt acestea? În România și în majoritatea țărilor europene, trebuie să ai cel puțin 1,6 milimetri grosime la nivelul canelurilor principale ale anvelopei.

Verificarea canelurilor principale ale anvelopei trebuie realizată întotdeauna în mai multe puncte ale circumferinței și lățimii roții.

Indicatorii de uzură ai benzii de rulare

Cele mai multe anvelope premium, cum sunt cele de la Michelin spre exemplu, vin din fabrică cu indicatori ai grosimii benzii de rulare. Este vorba despre niște segmente mici, înălțate, aflate în partea interioară a canelurilor (șanțurilor) profilului benzii de rulare. În cazul anvelopelor Michelin, poziția lor este indicată de sigla producătorului de pneuri, prezentă pe fiecare dintre canelurile principale ale benzii de rulare.

Dacă indicatorii privind uzura benzii de rulare se află la același nivel cu banda de rulare, acest lucru înseamnă că anvelopa este uzată și că a venit momentul să o schimbi. Există și anumite dispozitive de măsurare a uzurii benzii de rulare.

Îți recomandăm să te asiguri că măsori uzura benzii de rulare în mai multe puncte ale anvelopei.

Ce poate determina o uzură neuniformă a pneului? 

Acest lucru poate fi cauzat de:

  • Presiunea scăzută la roți
  • Presiunea prea ridicată a roților sau
  • De o problemă tehnică a mașinii tale.

În cazul în care observi o uzură neuniformă, îți recomandăm să ceri ajutorul unui specialist.

3. Verifică integritatea anvelopelor

O ultima etapă ar fi să te asiguri că verifici cu atenție întreaga suprafață a anvelopelor pentru a descoperi posibile deformări, tăieturi sau chiar cuie, ori alte obiecte care să fi perforat anvelopa. Uneori, poate fi dificil să observi obiectele de dimensiuni mici, așa că îți recomandăm să mergi periodic la un specialist pentru o verificare amănunțită.

Cum afli cât de vechi sunt anvelopele tale?

Este foarte simplu. Trebuie să verifici codul DOT de pe anvelope. Ultimele patru cifre ale codului DOT indică săptămâna (primele două cifre) și anul de fabricație (ultimele două cifre) al cauciucurilor tale. 

De regulă, durata de viață a anvelopelor este cuprinsă între 6 și 10 ani, în funcție de producător și de materialele utilizate. Indiferent de gradul de uzură al benzii de rulare, ar trebui să îți schimbi anvelopele la cel mult 7 ani, deoarece pe suprafața de rulare a cauciucurilor învechite încep să apară mici crăpături, ceea ce crește riscul de explozie a anvelopei.

Poți descoperi mai multe despre informațiile pe care le conține codul DOT în articolul DOT anvelope: ce este, cum se citește și de ce contează de pe blogul nostru.

Sursa foto: Michelin, Hankook


0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *