O rotație corectă a anvelopelor tale, efectuată la timp și după o schemă logică, le asigură o durată de viață mai mare și te ajută să conduci în siguranță, pe orice fel de suprafață de rulare, indiferent de condițiile meteo.
Cel mai probabil, știi că în cazul autovehiculelor cu tracțiune pe spate, uzura anvelopelor din partea din spate este mai accentuată, comparativ cu uzura celor montate pe partea din față. O rotire corectă a roților îți va permite să menții însă calitățile fizice ale pneurilor tale și să te bucuri de o aderență bună pentru cât mai mult timp, în condițiile în care uzura va fi una uniformă.

Ce este rotirea anvelopelor?

Pe scurt, rotația anvelopelor are în vedere montarea pneurilor din spate pe poziția roților din față, fie încrucișat, fie în linie dreaptă, în funcție de tipul de tracțiune al autovehiculului tău, dar și de alte elemente cum ar fi dimensiunea roților și modelul benzii de rulare.

Ce avantaje importante prezintă rotirea corectă a anvelopelor?

Pneurile sunt componente ale mașinii tale care intră mereu în contact cu solul. Din acest motiv, e important să le păstrezi în cele mai bune condiții, pentru a te bucura de performanță în siguranță.

Iată de ce trebuie să rotești corect anvelopele:

  • Mărești semnificativ durata de viață a pneurilor mașinii tale
  • Reduci uzura de la nivelul benzii de rulare
  • Asiguri o uzură uniformă a pneurilor și o aderență mai bună
  • Eviți riscurile de derapaj în condiții meteo sau de drum dificile

Cât de des ar trebui să realizezi rotirea anvelopelor?

De obicei, se recomandă să faci acest lucru la fiecare 6 luni sau la fiecare 10.000-12.000 de kilometri rulați. Îți recomandăm să ții cont de specificațiile mașinii tale și de tipul de tracțiune pe care îl prezintă aceasta.

Ai anvelope all seasons?

Rotația anvelopelor nu trebuie realizată doar în cazul cauciucurilor de iarnă sau de vară, atunci când este momentul să le schimbi. Dacă alegi anvelope all seasons este chiar mai important să desfășori această operațiune deoarece aceste pneuri vor rămâne montate pe mașina ta mereu, astfel că acumulează kilometri mai ușor.

Anvelope simetrice versus anvelope direcționale: Cum le rotești în funcție de modelul benzii de rulare?

Primul pas în a învăța cum să rotești anvelopele este să recunoști corect modelul benzii de rulare a acestora. 

Motivul? Dacă anvelopele tale prezintă un model simetric, multi-direcțional, al benzii de rulare, nu trebuie să ții cont de direcția în care le montezi. 

În schimb, dacă ai anvelope cu model direcțional – un model special în formă de V ce necesită montaj doar într-o anumită direcție – trebuie să ții cont și de acest aspect. Anvelopele direcționale prezintă de obicei o săgeată pe suprafața laterală a pneului care îți va indica direcția în care acestea trebuie montate, astfel încât să nu existe loc de erori. Astfel de pneuri se comportă excelent pe suprafețe de rulare mai dificile, cum ar fi zăpada, fiind apreciate de mulți șoferi.

Există și anvelope asimetrice, ce combină caracteristicile pneurilor multi-direcționale cu cele ale anvelopelor direcționale. Și în cazul lor, trebuie să ții cont de direcția de rulare indicată de săgeata prezentă pe suprafața laterală.

Metode simple de a roti corect anvelopele:

1. Încrucișarea roților pe puntea din spate

Această metodă (cunoscută și sub numele de “rearward cross”) presupune să încrucișezi roțile din față și să le montezi pe spate. 

Iată ce trebuie să faci:

  • Schimbă între ele anvelopele din față și montează-le în locul roților din spate
  • Montează roțile din spate pe față, fără a le încrucișa: stânga-spate în stânga-față și dreapta-spate în dreapta-față

De asemenea, ai opțiunea să încrucișezi între ele și anvelopele din spate. 

2. Încrucișarea roților pe puntea din față

Această metodă se recomandă în cazul autovehiculelor cu tracțiune pe roțile din față.

Iată cum trebuie să procedezi:

  • Încrucișează anvelopele din spate și montează-le în locul celor din față
  • Roțile din față le vei monta pe spate așa cum sunt – stânga-față pe stânga-spate și dreapta-față pe dreapta-spate.

Ce trebuie să faci dacă mașina ta are roți de dimensiuni diferite pe față, în raport cu cele de pe spate?

În acest caz, nu ai altă opțiune decât să rotești anvelopele pe axul lor. Pur și simplu schimbi între ele roțile din față și la fel vei proceda și cu anvelopele din spate. Roata din dreapta-față va fi montată în stânga-față, iar roata din dreapta-spate va fi montată în stânga-spate.

Dacă ai anvelope direcționale

Dacă anvelopele tale sunt direcționale, nu uita să te asiguri că săgeata de pe lateral este în direcția de rulare a pneului atunci când montezi roțile.

Și în acest caz există o singură opțiune pentru a realiza rotirea corectă a anvelopelor: 

  • Roțile din față trec în spate și
  • Roțile din spate trec în față
  • Nu trebuie să existe nicio încrucișare a roților

În acest fel, nu va trebui să scoți anvelopele de pe jante, ci vei muta pur și simplu roțile, dacă mașina ta nu are dimensiuni diferite pentru roțile din față, în raport cu cele din spate.

Ce faci dacă mașina ta are o roată de rezervă identică cu celelalte patru roți?

Cum realizezi o rotire corectă a anvelopelor în cazul în care mașina ta este dotată cu o roată de rezervă de dimensiuni identice cu celelalte patru roți?

Iată cum trebuie să procedezi dacă mașina ta are tracțiune pe spate sau tracțiune 4×4:

  • Mută roata din stânga-față în locul roții de rezervă
  • Schimbă roata de rezervă în locul roții din dreapta-spate
  • Mută roata din dreapta-spate în locul roții din dreapta-față
  • Transferă roata din dreapta-față în locul roții din stânga-spate
  • Mută roata din stânga-spate în locul roții din stânga-față.

Pare ceva mai complicat, însă urmând cu atenție aceste instrucțiuni, te vei asigura că realizezi o rotire corectă a roților și în acest caz.

Dacă mașina ta are tracțiune pe față:

  • Transferă roata din stânga-față pe poziția roții din stânga-spate
  • Mută roata din stânga-spate pe poziția roții din dreapta-față
  • Schimbă roata din dreapta-față în locul roții de rezervă
  • Mută roata de rezervă în locul roții din dreapta-spate
  • Transferă roata din dreapta-spate în locul roții din stânga-față

Dacă ai o camionetă cu roți duble pe spate:

În acest caz, poți alege între următoarele două metode de rotație a anvelopelor:

  1. Modelul circular

Prima opțiune este să alegi un model circular aplicabil în mod individual pe fiecare latură a autovehiculului.

Îți recomandăm să începi cu roțile din partea stângă:

  • Mută roata din stânga-față pe poziția roții din stânga-spate
  • Transferă roata din stânga-spate de pe exterior, pe poziția roții din stânga-spate din interior
  • Apoi mută roata din stânga din interior pe poziția roții din stânga-față

La fel trebuie să procedezi și cu roțile din partea dreaptă, însă în sens invers:

  • Mută roata din dreapta-față pe poziția roții dreapta-spate din exterior
  • Schimbă roata din dreapta-spate din exterior pe poziția roții dreapta-spate din interior
  • În final, mută roata dreapta-spate din interior pe poziția roții din dreapta-față
  1. Modelul axial

Acest model constă în a roti anvelopele doar în funcție de axul fiecărei punți, fară a le schimba poziția din față în spate sau invers.

  • Mută roata din dreapta-față pe poziția roții din stânga-față
  • Apoi, trebuie să înlocuiești ambele seturi de anvelope duble de pe spate între ele
  • Atenție: trebuie să montezi anvelopele din stânga spate pe dreapta spate păstrând aceeași poziție, fără a le încrucișa. Va trebui să muți roata din stânga-spate interior, pe dreapta-spate exterior și stânga-spate exterior pe dreapta-spate la interior.

Extra-sfat:

Atunci când realizezi rotirea anvelopelor, este indicat să verifici și presiunea fiecărei roți. Este important să faci acest lucru deoarece anumite autovehicule pot prezenta presiuni diferite pentru roțile din față, comparativ cu roțile de pe puntea din spate. De aceea, pentru a conduce mereu în siguranță și a îmbunătăți semnificativ durata de viață a anvelopelor tale, trebuie să te asiguri că respecți recomandările producătorilor.

Sursa foto: Michelin.


0 comentarii

Lasă un răspuns

Substituent avatar

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *